Як вибрати акустичну систему

Вид

Акустична система – складається з однієї чи двох колонок. Класичний варіант, що зустрічається найчастіше.

Мультимедійна акустика – складається з кількох компонентів. Може використовуватись у парі з медіаплеєром, комп'ютером, ноутбуком, телевізором. Оснащується вбудованими підсилювачами, спеціальними електронними схемами для обробки звуку. Наявність порту USB та Bluetooth дає можливість слухати музику з флешки та мобільного пристрою.

Портативна (бездротова) – колонка з акумулятором, яка підключається до смартфону, планшета або іншого пристрою через Bluetooth. Такий гаджет займає мінімум місця та забезпечує якісний звук. У результаті можна слухати улюблену музику в подорожах та походах, на пляжі та вечірках у колі друзів.

У портативній акустиці передбачається і дротове з'єднання з мобільними пристроями (через mini-Jack). Також цей роз'єм дозволяє підключити до девайсу навушники. При провідному підключенні менше витрачається заряд батареї.

Моноблочна мультимедійна акустика («розумна» колонка) – портативна колонка, оснащена динаміками, мікрофонами та системою штучного інтелекту. Крім своєї очевидної функції виступає як пульт управління елементами системи «розумний будинок». Підключається до Інтернету та мобільних пристроїв через Wi-Fi або Bluetooth. Розпізнає людей за голосом та реагує на голосові команди.

Мобільна акустична система – як і моноблочна акустика виконана у вигляді однієї колонки і не залежить від мережі, але набагато важча. Тому для зручності переміщення забезпечена коліщатками та телескопічною ручкою. Використовується для організації різноманітних заходів, вечірок, акцій.

Комплект акустики (для домашнього кінотеатру) – зазвичай складається з п'яти колонок або п'яти колонок та одного сабвуфера. Це багатоканальна акустична система, яка підключається до телевізора. Занурює глядача в те, що відбувається на екрані, створюючи ефект присутності в кадрі.

Важливо: перед покупкою акустичної системи обов'язково прослухайте її. Звичайно, оцінити якість звучання у галасливому залі дуже складно. А ось у шоу-румі – цілком реально. Для прослуховування не використовуйте записи, які є у продавців, а візьміть добре відому у всіх нюансах багато разів почуту фонограму.

Також враховуйте, що підсилювач у демонстраційному залі відрізняється від вашого. Обов'язково вимкніть усі опції, які відповідають за обробку звуку, у тому числі тембральні.

Варто звернути увагу на точність роботи акустики при зменшенні/збільшенні гучності, чистоті звуку. Однак ще важливіші – власні відчуття від прослуховування.

Клас

Hi-Fi – забезпечує максимально точну передачу звуку за рахунок використання сучасних технологій, високої якості складання та матеріалів, що застосовуються. Завдяки такій системі досягається ефект присутності під час прослуховування музики та перегляду фільмів у іграх. Hi-Fi обладнання відповідає стандартам IEC 60581 або DIN 45500. Недолік – висока ціна.

Акустична система класу Hi-Fi розрахована на масового споживача.

Hi-End – на відміну від Hi-Fi вважається ексклюзивною акустикою за рахунок використання нетрадиційних технологічних рішень та унікальних матеріалів. Збирання обладнання – лише ручне. Така техніка обійдеться значно дорожче за аналоги класу Hi-Fi і може не відповідати встановленим стандартам якості. Не існує документів, що регламентують вимоги до обладнання Hi-End.

Акустика Hi-End призначена для аудіофілів – людей, які висувають дуже високі вимоги до якості звуку.

Незвичайний дизайн – акустична система виконана у вигляді тварин, автомобілів, горщиків для квітів, героїв мультфільмів та інших предметів. Незвичайний дизайн притаманний багатьом моделям класу Hi-End. Така акустика є повноцінним декоративним елементом інтер'єру. Нестача – висока ціна.

З панорамним звучанням на 360° – акустична система, що забезпечує поширення звуку на 360°, що робить звук більш об'ємним.

Віброколонка – різновид портативних колонок. Ця акустика встановлюється на плоскій поверхні, яка і виступає як динамік (скло, меблі). Фіксація на різні опори дозволяє регулювати забарвлення звуку. Нестача – працює лише у тандемі з предметом. Деякі звичайні портативні колонки мають окрему опцію «вібро».

Призначення

Домашня – розрахована на використання в домашніх умовах. До подібної акустики належать багатокомпонентні системи для домашнього кінотеатру, стереосистеми для прослуховування музики, в тому числі просунуті меломанські моделі.

Концертна – використовується в концертній діяльності. Ці колонки відрізняються високою потужністю та великими габаритами, а також мають спеціальні роз'єми.

Моніторна студійна – має відмінні амплітудно-частотні характеристики і не спотворює звук. Дана акустика застосовується для контролю якості записаного музичного матеріалу в студії (баланс інструментів, якість сигналу, що зводиться, дефекти запису). У домашніх умовах таке обладнання використовувати не має сенсу.

Моніторна сценічна – створює контрольне звукове поле, з якого виконавець орієнтується у звуці музики. Дозволяє контролювати звучання мікрофона та інструментів у процесі виступу.

Розрізняють два види концертних моніторів:

  • підлоговий (похилий) – подає звук виконавцю з мінімальними спотвореннями та високим тиском;
  • бічний – збільшує гучність моніторної системи на сцені. Розташовуються по краях сцени. Найчастіше роль бічних моніторів грають концертні акустичні системи.

Зовнішня – встановлюється на відкритому просторі, наприклад, на літніх майданчиках. Корпус таких колонок стійкий до дії вологи та корозії.

Інформаційна – застосовується на вокзалах, торгових центрах та інших громадських місцях. Багато моделей використовуються в парі з підсилювачами в домашніх умовах, однак частотний діапазон у них часто вужчий у порівнянні зі звичайними колонками.

Кінотеатральна – використовується для створення об'ємного звуку у кінотеатрах. Це потужні пасивні колонки, які підключаються до спеціальних театральних підсилювачів. Продаються поштучно – це дозволяє зібрати систему під конкретне приміщення. Кінотеатральні колонки надто дорогі, складні та потужні для використання в домашніх умовах.

Компоненти

Фронтальні колонки – дають основний звук, тому при виборі таких колонок краще не заощаджувати та спочатку придбати якісний пристрій. Для початку можна купити тільки пару гарних фронтальних колонок, а інші придбати пізніше. Ця акустична система відрізняється тим, що може працювати як самостійно, так і склад багатоканальної системи.

Центральні колонки – важливо, щоб вони були ближче до телевізора, над ним або під ним. У фільмах передає голос. Акустику центрального каналу використовують для побудови багатоканальної системи об'ємного звуку.

Тилові колонки – можуть розташовуватися високо над головою слухача, з обох боків або ззаду. Їх можна розгорнути динаміком до стіни. В даному випадку звук відбиватиметься від поверхні стіни. Вони використовуються для створення картини «оточення звуком».

Сабвуфер – передає звуки низьких частот. Обов'язковий для побудови домашнього кінотеатру. При використанні фронтальних колонок середнього та бюджетного класу додавання сабвуфера може значно покращити якість звуку.

Сателіт – це маленьких розмірів колонка, яка використовується в недорогих комплектах для домашніх кінотеатрів.

Моніторний гучномовець – найчастіше застосовується в радіомовних та звукозаписних студіях для контролю фонограм, оскільки він точно передає всі нюанси музичного матеріалу. Це дає можливість почути як музичні деталі фонограми, а й огріхи звукорежисера, спотворення підсилювача. Тому в домашніх умовах використання моніторного гучномовця не завжди є доречним.

Твіттер – встановлюється зверху на фронтальну колонку та допомагає відтворити високі та ультрависокі частоти.

Комп'ютерні колонки – акустична система, призначена до роботи з комп'ютером.

Біполярні колонки – оснащені двома комплектами динаміків, розташованих під кутом приблизно 90 ° один до одного. Відіграють роль тилового каналу в домашньому кінотеатрі.

Саундбар – панель із колонками, які створюють ефект об'ємного звучання. Як правило, це невеликі колонки.

Кількість каналів

Цей параметр визначає якість звуку та вартість акустичної системи. Записується за допомогою двох чи трьох цифр. Перша цифра вказує на кількість колонок (динаміків), друга – на кількість сабвуферів, третя – на кількість динаміків Dolby Atmos (стельових).

Чим більше каналів, тим об'ємніше і достовірніше звучання створить акустика. Але водночас зростає вартість системи. Багатокомпонентна система (5.1 і більше) потребує великого приміщення та складна в налаштуванні. Тому при обмеженому бюджеті або якщо кімната є недостатньо великою, краще купити стереосистему (2.0) або акустику 3.1. За ту ж суму таке рішення буде кращим за систему 5.1.

Кількість каналів у різних акустичних системах:

  • 1.0 Моно – одна колонка, що використовується при побудові багатоканальної системи об'ємного звуку;
  • 2.0 Стерео – дві фронтальні колонки, що імітують об'ємне звучання, бюджетне рішення для прослуховування музики, перегляду фільмів та ігор;
  • 1.1 – колонка та сабвуфер, використовується в концертних моделях;
  • 2.1 – дві фронтальні колонки та сабвуфер, дає більш насичене звучання порівняно з акустикою 2.0;
  • 2.2 – складається з двох систем 1.1, застосовується у концертній діяльності;
  • 3.0 – три колонки (2 фронтальні +1 центральна), альтернативний варіант системі 5.0 в малогабаритному приміщенні;
  • 3.1 – три колонки та сабвуфер, альтернатива системі 5.1 у малогабаритному приміщенні;
  • 3.1.2 – три колонки, сабвуфер і 2 динаміки Dolby Atmos, така система забезпечує більш об'ємний і детальний звук, ніж акустика без колонок Dolby Atmos;
  • 4.0 – чотири колонки, такий варіант коштує дешевше, ніж система 5.0, але забезпечує нижчу якість звуку;
  • 4.1 – чотири колонки та сабвуфер, порівняно з акустикою 5.1, коштує дешевше і створює менш достовірне звучання;
  • 5.0 – п'ять колонок (2 фронтальні + 2 тилові + 1 центральна), базова конфігурація для якісного об'ємного звуку;
  • 5.1 – п'ять колонок та сабвуфер, оптимальний баланс між ціною системи та об'ємністю звуку, широко застосовується в домашніх кінотеатрах;
  • 5.1.2 – п'ять колонок, сабвуфер та 2 динаміки Dolby Atmos, створює більш детальний звук, ніж система 3.1.2;
  • 5.1.4 – п'ять колонок, сабвуфер і 4 динаміка Dolby Atmos, дозволяє досягти достовірнішого звучання порівняно з попередньою конфігурацією;
  • 7.1 – складається з системи 5.1 і двох центральних тилових динаміків, що дозволяє домогтися більш реалістичного та об'ємного звуку, ніж попередні рішення, при цьому система менш вимоглива до розташування динаміків;
  • 7.1.2 – сім колонок, сабвуфер та 2 динаміки Dolby Atmos, створює більш захоплюючий і достовірний звук, ніж акустика 5.1.2;
  • 7.1.4 – сім колонок, сабвуфер і 4 динаміки Dolby Atmos, більш точно передає об'ємний звук, ніж конфігурація 5.1.4;
  • 8.1 – вісім колонок та сабвуфер, забезпечує дуже високу якість звучання;
  • 9.1.4 – дев'ять колонок, сабвуфер і 4 динаміки Dolby Atmos, порівняно з аналогом 7.1.4, відрізняються більш достовірною передачею об'ємного звуку;
  • 11.1.4 – одинадцять колонок, сабвуфер та 4 динаміки Dolby Atmos, створює максимально реалістичне та об'ємне звучання.

Кількість смуг

Кожній смузі відповідає колонка, а деяких системах – кілька. Чим більше кількість смуг, тим слабше спотворюється аудіосигнал і тим вища якість звуку. У той самий час зростає вартість системи. При цьому люди з немузичним слухом можуть не помітити різниці між 2 або 3-смуговою системою.

Зустрічаються такі різновиди акустичних систем:

  • 1 – широкосмугова акустика, сабвуфер або твітер;
  • 2 – одна колонка відтворює низькі частоти (НЧ), а інша – високі частоти (ВЧ), оптимальний баланс ціни та якості для невибагливих користувачів;
  • 2.5 – одна колонка відтворює НЧ, друга – ВЧ плюс динамік, що працює з НЧ та середніми частотами (СЧ);
  • 3 – одна колонка відтворює НЧ, друга – СЧ, третя – ВЧ, вибір для поціновувачів чистого та деталізованого звуку (прослуховування музики, перегляд фільмів);
  • 3.5 – одна колонка відтворює НЧ, друга – СЧ, третя ВЧ та динамік, який працює з НЧ та СЧ;
  • 4 – три колонки (НЧ, СЧ, ВЧ) та сабвуфер/твітер;
  • 4.5 – одна колонка НЧ, одна колонка ВЧ, твітер та динамік, що відповідає за відтворення НЧ та СЧ;
  • 5 – дві колонки НЧ, дві колонки ВЧ та одна СЧ;
  • 6 – дві колонки НЧ, дві колонки ВЧ, дві колонки СЧ.

Тип

Активна акустика – система з вбудованим підсилювачем потужності. Переваги: мобільність, компактність, таку систему простіше відрегулювати, а за рахунок того, що динаміки підключають безпосередньо до підсилювачів, покращується якість звучання та розширюється діапазон частот, що відтворюються.

Пасивна акустика – система, для якої не потрібне підведення лінійного сигналу та напруги до кожної колонки. Але для пасивних акустичних систем потрібен зовнішній підсилювач.

Пасивно-активна акустика – комбінована система, що складається з основних колонок (пасивний тип) та сабвуфера (активний тип). Таке рішення дозволяє досягти високоякісного звучання на низьких частотах завдяки наявності підсилювача в активному сабвуфері.

Тип установки

За типами акустичні системи ділять залежно від місця розташування та способу встановлення на кілька груп.

Підлогова – така акустична система має великі розміри. Встановлюється безпосередньо на підлогу. Якщо її підняти, то спотворяться низькі частоти. Використовується для поліпшеного звучання басу, а системі 5.1 найчастіше грає роль фронтальної акустики.

До підлогової акустики відносяться практично всі сабвуфери, крім моделей, що вбудовуються в стіну.

Полична – акустичну систему розміщують, щоб високочастотні хвилі перебували на одному рівні з головою слухача. Для цього її прикріплюють на стіну або встановлюють на стійку чи підставку.

Такі колонки можна використовувати самостійно у системі 2.1 або як фронтальний звук у системі об'ємного звучання.

Поличною акустикою є більшість сателітів, моніторів, фронтальні та тилові колонки невеликих розмірів (заввишки до 600-700 мм).

Настінна – нагадує поличну акустику, але має власні кріплення і не потребує підставок або полиць. Мінус – складність монтажу.

Важливо: настінну акустику не рекомендується розміщувати на полицях або інших меблях, оскільки вони «заточені» під глуху стіну. Інакше постраждає якість звучання.

Лінійний масив – вертикальна чи горизонтальна конструкція, що складається з кількох колонок. Дозволяє охопити потужним звуком великі простори. Така акустика належить до концертної.

Ландшафтна – розміщується на відкритому просторі, найчастіше виконана у вигляді елементів ландшафтного дизайну. Така акустика відрізняється вологонепроникним корпусом та динаміками, виготовленими за особливою технологією з полімерних та композитних матеріалів.

На монітор – характерна для деяких саундбарів. Такий спосіб дає змогу звільнити місце на столі.

Підставка під телевізор – ці саундбари характеризуються плоским та міцним корпусом, здатним витримати вагу телевізора. Такі моделі мало поширені.

Акустичне оформлення

Закрита скринька – повністю ізолює динамік. Дане акустичне оформлення забезпечує непогану якість звуку. Нестача – наявність великих резонансів усередині корпусу, що знижують якість звуку. У порівнянні з більш просунутою акустикою такі моделі дають менш насичене та потужне звучання (особливо помітно на НЧ).

Відкрита скринька – на відміну від закритого ящика позбавлений задньої стінки. Інший варіант виконання – стінка має наскрізні отвори. Не впливає на резонансну частоту динаміка за низького власного резонансу. Мінуси: великі розміри порівняно із закритою скринькою, обмежений модельний ряд акустичних систем, слабке відтворення НЧ.

Фазоінвертор – закритий ящик із трубкою. Дане оформлення збільшує звуковий тиск та підвищує якість звучання, особливо НЧ. Мінуси: висока ціна, великі розміри, наявність сторонніх шумів.

Акустичний лабіринт – за конструкцією нагадує фазоінверторну акустику, але оснащується не прямою, а криволінійною трубкою. Надає більш потужне та насичене звучання НЧ. Але подібна система обійдеться дорожче за фазоінверторні аналоги.

Рупор – розтруб, що покращує якість передачі звуку та чутливість акустики. Зустрічається в інформаційних та концертних системах, а також просунутій домашній акустиці (Hi-End, Hi-Fi).

Bandpass (бандпас) – акустичне оформлення сабвуферів. Забезпечує якісну передачу НЧ. Використовується у зовнішніх та концертних моделях.

Пасивний випромінювач – НЧ-динамік без магніту та котушки, що грає роль фазоінвертора. Підвищує якість відтворення НЧ. На відміну від активних випромінювачів, пасивний не видає звук, лише коливається під впливом їх звучання. Позбавлений мінусу фазоінвертора: не видає сторонні шуми. При цьому має нижчу вартість, ніж акустичний лабіринт.

Потужність

Потужність значно впливає на якість звуку і механічну надійність самої системи, але це зовсім не означає, що від потужності залежить гучність. Необхідно, щоб потужності підсилювача та акустичної системи збігалися. В іншому випадку, якщо потужність підсилювача буде більшою за потужність акустичної системи, колонки легко можуть вийти з ладу.

Якщо брати за основу площу кімнати і потужність системи, можна приблизно орієнтуватися на такі цифри: для кімнати площею близько 20 м2 слід зупинитися на потужності акустичної системи в межах 60-80 Вт, 30 м2 100 Вт, а з площа більше 30 м2 150 Вт.

Інтерфейси

Аудіовходи / виходи

  • RCA – характеризується низькою стійкістю до перешкод, що передає одноканальний звук.
  • Лінійний – для передачі аналогового аудіосигналу, що використовується в багатокомпонентних акустичних системах (5.1, 7.1, 9.1 і так далі);
  • XLR – для балансного підключення, відрізняється високою стійкістю до перешкод. Дозволяє працювати з довгими проводами без шкоди для чистоти аудіосигналу. Такий стандарт є професійним.
  • Jack (TRS 6.35 мм) – стійкий до перешкод, може використовуватись для балансного підключення. Зустрічається у професійному обладнанні та музичних інструментах.
  • mini-Jack (TRS 3.5 мм) – чутливий до перешкод. Використовується у мобільних пристроях (телефони, плеєри).
  • AES/EBU (роз'єм XLR) – на відміну від попередніх, передає цифровий аудіосигнал. Дає низький рівень перешкод та чистий звук. Застосовується у професійній техніці.
  • Speakon – для передачі аудіосигналу з підсилювача потужності. Застосовується у концертному устаткуванні.
  • Коаксіальний (роз'єм RCA) – для передачі цифрового аудіосигналу (стандарт S/P-DIF). Вигідно відрізняється від інтерфейсу RCA можливістю передавати багатоканальний звук. Коаксіальна сполука чутлива до перешкод.
  • Балансний LFE (RCA) – для передачі НЧ аудіосигналу, що зустрічається в сабвуферах.
  • Оптичний – для передачі цифрового аудіосигналу (стандарт S/P-DIF). Використовується для роботи з багатоканальним звуком. На відміну від коаксіального інтерфейсу стійкий до перешкод, однак такий кабель гірше переносить згини, та й ціна його вища.

Інші входи

  • Мікрофонний – найчастіше зустрічається у концертній акустиці, зокрема, мобільних акустичних системах.
  • Гітарний – зазвичай зустрічається у мобільних акустичних системах.
  • Тригерний – дозволяє включати активний сабвуфер під час вступу на вхід сигналу з іншого компонента системи.

Інші виходи

  • Для навушників – для підключення до системи навушників.
  • Для сабвуфера – для підключення до акустичної системи активного сабвуфера

Відеовходи / виходи

  • HDMI вхід – для підключення до сабвуфера зовнішніх джерел багатоканального звуку та високоякісного відео.
  • HDMI ARC вихід (зворотний аудіоканал) – для передачі багатоканального звуку та високоякісного відео від сабвуфера на інші пристрої. Наприклад, сабвуфер із таким відеовиходом може передавати відеосигнал від DVD-плеєра на телевізор.
  • Композитний вихід – для передачі аналогового відеосигналу. Зустрічається у деяких моделях моноблочної мультимедійної акустики.

Інші інтерфейси

  • Bluetooth – для бездротового підключення мобільного пристрою (смартфону, планшета) до колонок. Це дозволяє відтворити музику, що зберігається у пам'яті гаджета.
  • Ethernet/Wi-Fi – для дротового/бездротового підключення акустики до Інтернету. У цьому випадку перелік музичних творів, що прослуховуються, стане ще ширшим завдяки інтернет-радіо.
  • AirPlay – для передачі звуку з девайса Apple на акустику, наприклад саундбар.
  • Google Chromecast – для передачі звуку з комп'ютера чи портативного гаджета на акустичну систему.
  • DTS Play-Fi – для роботи функції Multiroom, передає звук без стиснення (lossless). При цьому цей інтерфейс сумісний з акустикою різних брендів.
  • DLNA – для з'єднання різних гаджетів у єдину мережу. Дає можливість підключеним пристроям обмінюватися файлами, у разі музикою.
  • NFC – для з'єднання між смартфоном та портативною колонкою в один дотик.
  • USB – для прослуховування треків із флешки. Також використовується для підключення до колонки смартфона та його заряджання.

Версія Bluetooth

5.0, 5.1, 5.2 – нові стандарти Bluetooth. Швидкість передачі даних – 2 Мбіт/с. Вирізняються низьким енергоспоживанням. Дозволяють збільшувати дальність дії, зменшуючи швидкість та навпаки.

  • Версія 5.1 – забезпечує найшвидше з'єднання між пристроями. Дає можливість визначати місце розташування підключених девайсів, що важливо для системи «розумний дім».
  • Версія 5.2 – характеризується ще більшою енергоефективністю і дозволяє передавати аудіосигнал на кілька пристроїв, наприклад, колонок.

4.0, 4.1, 4.2– Старіші версії. Швидкість передачі даних – 1 Мбіт/с.

  • Версія 4.1 – відрізняється більш високою стійкістю до перешкод під час роботи в парі з модулями 4G LTE.
  • Версія 4.2 – забезпечує підвищену швидкість та захист передачі даних.

Ще більш старі стандарти, наприклад, Bluetooth 2.1, мають обмежений набір функцій. Такі версії зустрічаються дедалі рідше.

Радіус дії

Радіус дії Bluetooth-з'єднання залежить від стандарту та умов використання:

  • Bluetooth 5.0 – 200 м (відкритий простір), 40 м (приміщення);
  • Bluetooth 4.0 – 50 м (відкритий простір), 10 м (приміщення).

Підключення до підсилювача

Гвинтові клеми – дозволяють «затискати» товсті кабелі (3-4 мм2) і допускають використання роз'ємів типу «подвійний банан», «лопатка», «банан». Приймають також зачищені кінці кабелю і штиркові роз'єми. Такий спосіб підключення характерний потужної акустики (від 100-200 Вт).

Пружинні клеми – обійдуться дешевше, ніж гвинтові клеми. Зазвичай застосовують у малопотужних акустичних системах (до 150 Вт). Але пружинні клеми не допускають підключення роз'ємами типу «банан» та «лопатка» і працюють тільки зі штирковими роз'ємами або оголеними проводами.

Bi-wiring – покращує якість звуку за рахунок підключення колонки до підсилювача за допомогою двох комплектів кабелів (один – для ВЧ, інший – для НЧ). В результаті зменшується вплив ВЧ- та НЧ-динаміків один на одного, який знижує якість звуку.

Bi-amping – дозволяє підключити акустику до двох підсилювачів, причому кожен із них має дві пари контактів. Таким чином, виключається вплив НЧ- та ВЧ-динаміків одного на одного, що покращує звук.

Tri-wiring – в порівнянні з попередніми способами підключення робить звук ще якіснішим. Колонка підключається до підсилювача за допомогою трьох комплектів кабелів (один – для ВЧ, інший – для СЧ, третій – для НЧ).

Оснащення

Позолочені роз'єми – на якість звуку впливають кабелі та матеріал роз'ємів, при цьому контакти часто покривають тонким шаром нікелю чи золота. Це забезпечує максимальну якість з'єднання.

Шипи – загострені ніжки на колонках для стійкого розташування колонки на підлозі та запобігання різноманітним непотрібним вібраціям.

Захист від перевантаження – спеціальний захист, що запобігає виходу з ладу колонок, якщо раптом на них подадуть сигнал, що перевищує їхню максимально допустиму потужність.

Магнітний захист – наявність магнітного екрана біля колонок. Бажано мати екранування фронтальних та центральних колонок. Найчастіше вони розташовані поблизу телевізора або монітора, через магнітне поле, що випромінюється цими колонками, зображення може спотворитися.

Стрічковий випромінювач – покращує чутливість акустики, підвищує якість звучання і має широку характеристику в горизонтальній площині. Мінус – висока ціна динаміка з таким випромінювачем. Таке рішення зазвичай використовується для високочастотних динаміків.

Електростатичний випромінювач – дає високу якість звуку з мінімальним рівнем спотворень. Мінуси: висока ціна динаміка, необхідність роботи з ним підсилювача елітного класу, що має вихідний трансформатор, погане відтворення низькочастотного звуку.

Вологозахист корпусу – запобігає попаданню вологи всередину колонки. Вологозахист також має на увазі наявність дифузора, який має водовідштовхувальне просочення. Використовується в зовнішніх акустичних системах. Вбудовані колонки з вологозахистом можуть встановлюватися в приміщеннях із високою вологістю, наприклад басейнах.

Зовнішній підсилювач – підвищує якість звуку, надаючи йому глибини та чистоти. Зовнішнім підсилювачем оснащується окрема активна акустика.

Бездротовий сабвуфер – підключається до акустичної системи за допомогою Bluetooth. Дозволяє вільно переміщати сабвуфер і обійтися без дротів, що плутаються під ногами. Нестача – нижча якість звуку.

Бездротовий пульт ДК – класичний пульт дистанційного керування, який зустрічається найчастіше.

Дротовий пульт ДК – застосовується в окремих сабвуферах, що дозволяє отримати звук високої якості. Але такий пульт ДК менш зручний, ніж бездротовий аналог.

Дротовий і бездротовий пульт ДК – зустрічаються у дорогій акустиці для домашнього кінотеатру.

Майданчик для бездротової зарядки – дозволяє заряджати смартфон від акустики. Цим майданчиком постачаються деякі портативні колонки та моноблочні акустичні системи.

Док станція – дозволяє підключити девайси Apple для прослуховування музики, не використовуючи кабель. Може застосовуватися і як зарядний пристрій для портативного пристрою.

Мікрофон – позбавляє необхідності купувати цей пристрій окремо. Стане в нагоді, якщо система призначена для проведення заходів та концертів. Мікрофоном комплектуються багато мобільних акустичних систем та окремі портативні моделі.

Світлові ефекти – грають декоративну роль. Таке підсвічування буває монохромним або кольоровим, може працювати незалежно від композиції, що програється, або синхронізуватися з нею. Зазвичай світлові ефекти передбачаються у мобільних акустичних системах – така функція стане в нагоді під час вечірок та концертів.

DJ-контролер – пристрій, який використовується діджеями для зведення композицій у сеті. Зустрічається у мобільних акустичних системах.

Годинник – відображають поточний час. Годинниками оснащується моноблочна мультимедійна акустика та окремі портативні пристрої.

Нічник – створює неяскраве світло та затишну атмосферу у темний час доби, що робить прослуховування музики комфортнішим. Полегшує пересування темною кімнатою. Така опція зустрічається у портативних колонках.

Ліхтарик – створює досить яскраве світло, що полегшує орієнтування у темряві. Деякі портативні колонки з ліхтариком можна закріпити на кермі велосипеда. Стане в нагоді мандрівникам та любителям активного відпочинку.

Термометр – відображає поточну температуру. Така опція зустрічається у моноблочній мультимедійній акустиці.

Кнопка для селфі – дає можливість робити селфі. У смартфоні має бути відкрито програму «Камера».

Репітер сигналу пульта дистанційного керування – передає відповідні команди на телевізор. Зустрічається в деяких саундбарах та сабвуферах. Ця опція корисна, якщо саундбар загороджує приймач ІЧ-сигналів у телевізорі.

Функції

LFE-вхід – дає можливість використовувати сабвуфер у парі із висококласними системами багатоканального звуку. Такий вхід подається низькочастотний сигнал, збагачений звуковими ефектами.

Дисплей – відображає дані про трек, що програється, дату, час, рівень заряду батареї. Полегшує використання гаджета.

Кардрідер – дозволяє слухати музику з картки пам'яті (Micro SD).

FM-приймач – допоможе урізноманітнити музичне «меню» композиціями, що лунають по радіо.

Спікерфон – дає можливість користуватися колонкою для спілкування Skype або по телефону (гучний зв'язок). У цьому випадку руки користувача залишаються вільними.

Power Bank – дає можливість заряджати смартфон та планшет від колонки. Подібні моделі оснащуються ємними батареями, що збільшує їхню вагу, розміри та вартість.

Також портативна акустика оснащується годинником, будильником, ліхтариком, кріпленнями для різних поверхонь (присоска, карабін, на кермо велосипеда).

Бездротове з'єднання – дозволяє з'єднувати між собою різні компоненти акустичної системи без використання дротів, що зручно.

Голосовий помічник – служить для пошуку інформації в Інтернеті. Реагує на голосові запити або команди користувача, може підключатися до телевізора. Вміє включати музику, радіо, відео (зі смартфона/через Інтернет), керувати девайсами системи «розумний дім». Інші функції – встановлення будильника та нагадувань, можливість грати в ігри. Передбачається у «розумних» колонках.

Для використання голосового помічника необхідно підключити акустику до планшета, смартфона або іншого пристрою, в якому є голосовий асистент. При цьому колонка має бути сумісною із конкретним голосовим помічником (Apple Siri, Аліса, Google Assistant, Amazon Alexa).

Сенсорне управління – спрацьовує при торканні пальцем користувача. Сенсорна панель полегшує керування акустикою, легко очищається та виглядає сучасно. Такою функцією оснащуються портативні та «розумні» колонки.

Віртуальне об'ємне звучання – створює ілюзію об'ємного звуку без збільшення числа каналів та ціни системи (досить акустики 2.1). Але подібне звучання за реалістичністю все ж таки поступається справжньому об'ємному звуку. При цьому якість звуку впливають особливості приміщення.

Підтримка UltraHD (4K) – ці саундбари здатні приймати із зовнішнього джерела відеосигнал у 4K (3840x2160) та транслювати його на телевізор. Також подібна функція дозволяє відтворювати відео в 4K з флешки. В останньому випадку саундбар перетворюється на медіацентр.

Підтримка 8K – дані саундбари працюють із контентом у форматі 8K (7680x4320). Такі моделі коштують дуже дорого та поширені мало.

Синхронізація колонок (TWS) – дозволяє об'єднати кілька колонок в одну акустичну систему, що підвищує потужність та якість звуку. Корисна функція під час проведення вечірок. Характерна для портативної акустики та окремих «розумних» колонок.

Multiroom – дає можливість побудувати акустичну систему з кількох колонок, з'єднаних бездротовим способом. Динаміки розташовуються в різних кімнатах та відтворюють– залежно від особливостей акустики– один трек чи різні композиції.

Multipoint – дозволяє підключати два пристрої до однієї колонки. Така опція корисна для системи «розумний дім». Стане в нагоді й під час вечірок.

Smart TV – така акустика має функціонал «розумного телевізора». Наприклад, саундбар може знайти потрібний фільм або керувати девайсами системи «розумний дім».

Інтернет-радіо – дозволяє прослуховувати радіо з усього світу через Інтернет. Зустрічається переважно у моноблочній мультимедійній акустиці.

Караоке – дає можливість користувачеві виконувати пісні під «мінусування» (фонограму). Така акустика оснащена входом для мікрофона, голос вокаліста накладається на фонограму і виводиться на динаміки.

Посилення басу – підвищує якість відтворення НЧ.

Будильник – дозволяє задати час пробудження та гучність сигналу (музична композиція, спеціальні звуки, увімкнення радіо). Така опція притаманна «розумним» колонкам та окремим портативним моделям.

Автовимкнення – спрацьовує, якщо колонка протягом тривалого часу перебуває у режимі очікування. Заощаджує заряд акумулятора.

Автокалібрування звуку – автоматичне налаштування параметрів звуку під конкретні умови прослуховування. Полегшує використання акустики. Зустрічається в окремих моделях саундбарів та сабвуферів.

Сертифікація Hi-Res Audio – під цим терміном розуміється цифровий звук високої роздільної здатності. Цей формат передає весь спектр звуку на запис без будь-яких втрат, що забезпечує високу якість звуку. Відповідно, подібна сертифікація означає здатність акустики відтворювати музику у форматі Hi-Res Audio.

Сумісність із Apple – дає можливість використовувати акустику в парі з гаджетами Apple, наприклад, із Айфоном.

Конструкція

Знімні грати – оберігають дифузори від випадкового пошкодження, але приглушують звук. Тому при використанні колонки такі ґрати знімають, а на час бездіяльності – надягають.

Трансформер – дозволяє змінити форму портативної акустики.

Вигнута форма корпусу – такі саундбари працюють у парі з телевізорами з вигнутим екраном.

Колеса – полегшують рух мобільної акустичної системи.

Ручка – полегшує носіння портативної колонки та переміщення мобільної акустики.

Кріплення на велосипед – дозволяє встановити портативну колонку на кермо велосипеда. В окремих моделях такої акустики передбачено гучний зв'язок.

Карабін – призначений для фіксації портативної колонки на одяг чи туристичне спорядження. Стане в нагоді в дорозі або поході.

Ремінець - відіграє ту ж роль, що і карабін.

Регулювання звучання

Високих частот – дозволяє змінювати рівень звучання ВЧ окремо від інших частот.

Середніх частот дозволяє змінювати рівень звучання СЧ окремо від інших частот.

Низьких частот – дозволяє змінювати рівень звучання НЧ окремо від інших частот.

Регулювання ВЧ, СЧ, НЧ дозволяє налаштовувати – у певних межах – параметри звучання без використання зовнішніх еквалайзерів та інших пристроїв.

Регулювання частоти зрізу (кросовер) змінює верхню межу частот, що виводяться на сабвуфер. При цьому решта частотного діапазону «зав'язаний» на основні колонки. Ця опція допомагає настроїти акустику під різні стилі музики.

Регулювання фази – дозволяє узгодити один з одним звук із сабвуфера та основних колонок. Покращує якість звуку.

Регулювання рівня – налаштовує рівень гучності НЧ. Таке регулювання властиве сабвуферам та окремим саундбарам.

Еквалайзер – призначений для регулювання частоти залежно від уподобань слухача.

Розташування регулятора гучності

Спереду забезпечує зручність регулювання гучності. Деякі користувачі вважають, що подібне розташування псує зовнішній вигляд колонки. Один із найпопулярніших варіантів.

Ззаду – надає акустиці естетичніший вигляд, оскільки регулятор малопомітний. Щоправда, таке конструктивне рішення менш зручне.

Збоку/зверху – компроміс між практичністю та красою. У порівнянні з переднім розташуванням такий регулятор менш помітний, а користуватись ним досить зручно.

На сигнальному кабелі/на підсилювачі – зустрічається в акустиці для комп'ютера, ноутбука.

Живлення

Від мережі – оптимальний варіант, якщо портативна акустика використовується у приміщенні.

Від USB – дозволяє живити портативну колонку від ПК, планшета, ноутбука або іншого пристрою з таким портом.

Акумулятор – забезпечує людині свободу пересування під час використання колонки. Але акумулятор необхідно заряджати і регулярно контролювати рівень заряду, щоб уникнути несподіваної відмови колонки.

Батарейки – позбавляють користувача необхідності регулярно заряджати колонку, чим вигідно відрізняються від акумулятора. Але такий варіант пов'язаний із витратами на купівлю нових батарейок.

Від сонячної батареї такий спосіб живлення не надто ефективний, оскільки залежить від погоди, при цьому сама колонка заряджається повільно. Використовується як додатковий спосіб харчування. Портативна акустика, з сонячною батареєю, зустрічається дуже рідко.

Ємність аккумулятору

Ця характеристика впливає час автономної роботи акустики. Одиниця виміру – міліампер-година (мАг). Теоретично чим більше ємність акумулятора, тим довше пропрацює колонка, але фактичний час роботи визначається її енергоспоживанням.

Стандартний варіант для портативної колонки – 2200 мАг (розрахований на 10 годин). Цей параметр є особливо важливим, якщо акустика буде використовуватися на відкритому повітрі.

Час роботи від акумулятора

На цей параметр звертають увагу при покупці портативних колонок та мобільних акустичних систем. Час роботи від акумулятора вказується для ідеальних умов (невикористання спеціальних функцій, низька гучність). Тому фактичний час автономної роботи зазвичай нижчий за номінальне значення.

Підтримка аудіокодеків Bluetooth

Цей параметр відповідає за сумісність акустичної системи та смартфона або іншого мобільного пристрою. Особливо актуальний для тих, хто набуває портативної акустики. Мобільний пристрій та акустична система повинні підтримувати один кодек.

SBC – кодек, сумісний із усіма смартфонами. Мінуси: наявність шумів, спотворення звуку. Підходить для невибагливих слухачів.

AAC – дозволяє отримати більш якісний звук (порівняний із форматом MP3). Використовується у гаджетах Apple.

aptX – один із найпоширеніших кодеків, застосовується в Android-смартфонах. Дає досить якісний звук (порівняний із форматом Audio CD).

aptX HD – просунутий різновид попереднього кодека, забезпечує ще якісніше звучання (порівняне з форматом Hi-Res). Використовується у смартфонах Huawei, Xiaomi, Sony. Недолік – обмежений модельний ряд акустичних систем, які підтримують кодек.

aptX Low Latency – вдосконалений варіант кодека aptX. Зменшує затримки, що виникають під час передачі сигналу.

aptX Adaptive – поєднує можливості aptX HD та aptX Low Latency. Забезпечує ще більш високу якість звуку.

LDAC – передає звук у lossless-якості. Зустрічається у смартфонах Sony та Xiaomi. Недолік – висока ціна акустики, яка підтримує цей кодек. Вибір аудіофілів.

Аудіодекодери

Аудіодекодери забезпечують якісний багатоканальний звук за рахунок перетворення вхідних аудіоданих. Зустрічаються такі різновиди аудіодекодерів:

  • DTS – підтримує формат 5.1;
  • DTS X – забезпечує 8-канальний звук (працює із форматом 7.1);
  • DTS Neo 6 – підтримує формати 5.1 та 6.1;
  • DTS ES – працює з форматом 6.1;
  • DTS-HD Master Audio – працює з форматом 7.1 (звук у lossless-якості);
  • DTS-HD High Resolution Audio забезпечує 8-канальний звук;
  • Dolby Digital – підтримує 6-канальний звук (зокрема формат 5.1);
  • Dolby Digital Plus забезпечує до 13 каналів на виході;
  • Dolby Atmos – підтримують формат 7.1;
  • Dolby TrueHD – забезпечує до 14 каналів на виході (звук у lossless-якості);
  • Dolby Pro Logic II – дозволяє отримати 6-канальний звук шляхом обробки 2-канального сигналу, при цьому звук поступається якістю, ніж Dolby Digital (віртуальне об'ємне звучання);
  • Dolby Virtual Speaker – заснований на тому самому принципі, що й попередній аудіодекодер. Підтримує формат 5.1 (об'ємне віртуальне звучання).

Імпеданс

Під імпедансом розуміється опір акустики змінного струму. Цей параметр враховується під час підключення колонок до зовнішнього підсилювача. Акустична система та підсилювач повинні працювати з однаковим опором: якщо імпеданс колонок менше, ніж у підсилювача, то звучання спотворюється, якщо цей параметр більший – звук буде досить тихим.

Частота

Умовно діапазон частот, які може сприймати людське вухо, можна розділити на три частини: низькі частоти (від 20 до 150 Гц), середні (від 100 до 7000 Гц) та високі (від 5000 до 20000 Гц). Якщо акустична система буде використовуватися на додаток до домашнього кінотеатру, її частотний діапазон повинен бути приблизно від 100 до 20000 Гц. Якщо ж це універсальна акустика, слід вибрати систему з ширшим діапазоном - від 20 до 35000 Гц.

Чутливість

Чутливість системи впливає на гучність звуку при заданій потужності. Використовуючи високочутливу акустику, можна мати занадто потужний підсилювач. Чутливість вказується в дБ/Вт/м, що означає певний звуковий тиск на дБ на відстані 1 метр від динаміка потужністю 1 Ватт. Умовно чутливість 84-88 дБ вважається низькою, 89-92 дБ – середньою, 94-102 дБ – високою. Таким чином, що вища чутливість, то краще, проте слід забувати, що потужний підсилювач здатний легко пошкодити чутливі динаміки.

Звуковий тиск

Звуковий тиск впливає на максимальну гучність акустики. Вимірюється у SPL. Щоб оцінити цей параметр, варто знати:

  • 10 дБ SPL – шепіт;
  • 50 дБ SPL – розмова;
  • 110 дБ SPL - працюючий трактор;
  • 150 дБ SPL - літак, що злітає.

Матеріал корпусу

Дерево – має чудові акустичні властивості та привабливий вигляд, але коштує дуже дорого. Використовується в елітній акустиці.

Пластик – вигідно відрізняється від дерева меншою вартістю та різноманітністю дизайнерських рішень, але поступається йому за акустичною якістю.

МДФ - дорожче пластику, але дешевше дерева при порівнянних акустичних властивостях. Такий варіант набув найбільшого поширення.

Алюміній – дозволяє виконати корпус складної форми, але негативно впливає на якість звуку («дзвінкість» через резонанс на високих та середніх частотах).

Метал – міцний та привабливий на вигляд матеріал. Мінус – найвища ціна. З металу виконуються корпуси портативних колонок.

Силікон – м'який матеріал, стійкий до дії вологи. Використовується при виробництві портативних колонок з пило-, волого- та ударозахисту.

Матеріал корпусу сабвуфера у комплекті

МДФ - поєднує відносно низьку ціну, гарні акустичні властивості, привабливий вигляд. Такі сабвуфери зустрічаються найчастіше.

Дерево - має порівнянні акустичними параметрами з деревом, але виглядає більш ефектно і обійдеться дорожче. Подібні моделі менш популярні.

Алюміній/нержавіюча сталь – міцні матеріали з посередніми акустичними властивостями, що застосовуються у дорогій дизайнерській акустиці. Ці сабвуфери поширені мало.

Пластик – дешевий матеріал, який використовується переважно у вбудованих сабвуферах.

Форма корпусу (вбудовані)

Круглі – компактна акустика, під яку легко висвердлити посадкове місце. Мінус - такі моделі позбавлені корпусу, отже, якість звуку визначається матеріалом стіни або стелі, в яку вони вбудовані. Ця форма й у багатосмугової акустики.

Овальні – не мають корпусу, зустрічаються рідко та зручні для встановлення у бетонну поверхню.

Прямокутні оснащені повноцінним корпусом, що зменшує вплив матеріалу стіни на якість звуку. Подібна форма притаманна багатьом багатосмуговим колонкам, які вбудовуються у стіни.

Квадратні – за характеристиками наближаються до прямокутної акустики. Такі моделі найчастіше бувають двосмуговими.

Розміри

Великі розміри акустичної системи позитивно позначаються її здатності відтворювати звуки НЧ. Портативна акустика має бути максимально компактною, щоб її було зручно переносити чи перевозити.

Вага

Цей параметр впливає експлуатаційні властивості акустики. Для стаціонарних систем велика вага – гідність, оскільки свідчить про якість використаних матеріалів та відсутність резонансу, що знижує якість звуку. Портативна акустика, навпаки, повинна мати невелику вагу, інакше її незручно переноситиме або перевозитиме.

Бездротові колонки

Основні параметри:

  • кількість каналів – чим більше, тим об'ємніше звучання (1.0 – моно, 2.0 – стерео, 2.1 – стерео із сабвуфером);
  • кількість смуг – має відповідати кількості динаміків, якщо смуг більше, то якість звуку буде дуже низькою;
  • потужність - залежно від моделі коливається в межах 1.5-120 Вт;
  • частотний діапазон – що ширше, то вище якість відтворюваного звуку (нижні частоти – 20-500 Гц, верхні – 10000-25000 Гц);
  • гучність - мінімальний параметр становить 80 дБ, але краще взяти модель, що видає 95-100 дБ (досить для просторої кімнати).

Матеріал корпусу

Найчастіше корпус бездротових колонок виконується з практичного та порівняно дешевого пластику, набагато рідше можна зустріти металеві та дерев'яні варіанти. У пило- та вологозахищених моделях застосовуються гума та силікон, які добре протистоять і ударам.

Додатково

Також має значення габарити та вага портативної акустики. Для спорту та активного відпочинку краще вибирати компактну та легку модель з карабіном або іншим надійним кріпленням. Якщо колонка перебуватиме вдома або в офісі, то віддайте перевагу важкому гаджету, що дає якісніший звук.

Захист

Бездротові колонки найчастіше використовуються поза приміщенням. Тому при виборі варто звернути увагу на захист від пилу та вологи. Ця характеристика позначається як код IPXX, де перша цифра вказує на ступінь захисту від пилу, друга – на ступінь вологозахисту.

Захист від пилу (піску):

  • IP4X – захист від предметів розміром 1 мм та більше;
  • IP5X – пилозахищений корпус;
  • IP6X – пиленепроникний корпус.

Захист від вологи:

  • IPX1-3 - захист від вертикальних крапель, практично марна;
  • IPX4 – захист від бризок з будь-якого напрямку (дощ);
  • IPX5-6 - захист від струменів / сильних струменів (сильний дощ, злива);
  • IPX7 - колонка витримує короткочасне занурення на глибину до 1 м (випадкове падіння басейну);
  • IPX8 – колонка витримує тривале занурення на глибину понад 1 м (час перебування – понад 30 хвилин).

Портативна акустика для вулиці повинна мати захист IP45 або IP56. А ось на пляж чи риболовлю краще взяти більш надійну модель з параметром IP67 чи IP68.

Важливо : виробники гарантують захист від впливу прісної води. Але морська вода або вода з різними хімічними речовинами може вивести стовпчик з ладу. Повна водонепроникність збільшує вартість девайсу і погіршує якість звуку - він стає тихішим і глухішим.

Виробник

Для отримання хорошого звуку не рекомендується купувати акустику китайських, місцевих та маловідомих брендів: Defender, DeTech, Edifier, Gembird, Genius, Hardity, IconBit, Microlab, Sven, SPEEDLINK, Supra. Як правило, корпуси та дроти цих пристроїв виготовляються з недорогих матеріалів, збирання залишає бажати кращого. Але найважливіше – високоякісного звуку із такою акустикою не отримати. У кращому випадку, ці колонки можуть служити для перегляду фільмів тільки для людей без особливих вимог до звуку. Серед інших недоліків можна відзначити звук, що фонить, неякісні пульти управління, слабкі роз'єми, некоректні налаштування звуку.

Виробників якісної акустики умовно можна поділити на два типи: одні випускають відносно доступну техніку для дому, інші займаються виробництвом акустики для аудіофілів та професійних звукових компонентів. Ціна на компоненти Hi-End класу дуже висока, іноді вона на порядок дорожча за іншу аудіотехніку, але справжніх цінителів звуку це не лякає. Серед брендів слід відзначити Canton, Bose, Bowers & Wilkins, Jabra, JBL, Jamo, Magnat, Monitor Audio, Morel, Paradigm, Sonance, Tannoy, Yamaha. Деякі марки, незважаючи на високу вартість своєї продукції, пропонують щодо бюджетних варіантів акустики. Це зручно, якщо ви не готові платити великі суми за акустичну систему, але хочеться купити якісні, надійні стовпчики для хорошого звуку.

Відгуки про статтю