Як вибрати бокс та кріплення на дах автомобіля

Зовнішній багажник (бокси, кріплення) – призначений для перевезень вантажів нестандартної форми та розмірів, які не вміщуються у внутрішній багажник (в тому числі велосипеди, лижі, сноуборди, будматеріали, дачні меблі).

Зовнішній багажник істотно розширює вантажність автомобіля. При цьому звільняється салон, рівномірно розподіляється навантаження на автомобіль, підвищується рівень безпеки, поліпшується огляд (якщо встановлений на даху). В такому багажнику зручно перевозити великогабаритні предмети, здатні пошкодити або забруднити інтер'єр салону, наприклад, велосипед.

Виділяють кілька категорій зовнішніх багажників:

  • господарський – використовується для транспортування будівельних матеріалів та відповідного інвентарю, а також врожаю, великих сумок, меблів;
  • туристичний – застосовується для перевезення наметів, продовольства, валіз;
  • спортивний – призначений для транспортування велосипедів, лиж, сноубордів, човнів, рибальського спорядження.

Тип

Штатний – розроблений для конкретної марки авто або модельної лінійки та ідеально їм підійде. Штатні моделі важче знайти, та й виробляються вони не для всіх марок.

Важливо: обираючи штатний багажник, переконайтеся в його сумісності з конкретною моделлю автомобіля.

Універсальний – теоретично підходить до будь-якого автомобіля. Проте, бажано уточнити сумісність багажника з конкретною маркою і моделлю.

Вид

Багажний кошик (ґратчастий багажник) – відкритий майданчик з низькими бортами, що складається з декількох рейок. На такому багажнику поміщаються предмети практично будь-якого розміру і форми.

Багажний кошик не захищає вантаж від негоди та злодіїв, а також збільшує витрату палива і видає шум на високій швидкості (через низькі аеродинамічні якості). Крім того, багаж слід закріплювати, щоб він не вивалився при русі автомобіля.

Жорсткий багажний бокс (аеробокс) – закритий пластиковий контейнер обтічної форми. Конструкція боксу захищає багаж від негоди та злодіїв, запобігає його випадінню. Завдяки високій аеродинаміці такий бокс знижує рівень шуму і споживання пального. Водночас через обмеження за розміром, формою та вагою вантажу аеробокс програє в універсальності відкритому багажнику. Та й ціна боксу вище.

М'який багажний бокс – проміжний варіант між попередніми моделями. У закритого тканинного боксу менше обмежень за формою вантажу, при цьому він оберігає багаж від негоди. Такий бокс компактніше і легше аеробоксу. За аеродинамічним якостям, захист від дощу, снігу та злодіїв таке рішення поступається жорсткому боксу, а по універсальності – відкритому багажнику.

Кріплення для велосипедів – дозволяє транспортувати велосипеди в зібраному вигляді. Кріплення розташовують або на даху (водостік, рейлінги, поперечки), або позаду автомобіля (запасне колесо, задні двері, фаркоп). Кріплення виконуються у вигляді профілю для фіксації коліс (на дах) або стійки, на яку підвішується велосипед.

  • Установка на дах – забезпечує гарний задній огляд і не збільшує габарити транспортного засобу. Недоліки: погіршення аеродинамічних параметрів машини, труднощі при встановленні важкого велосипеда, обмеження за кількістю (1-2 штуки).
  • Установка позаду – зберігає аеродинаміку машини, полегшує завантаження і дозволяє транспортування до 3-4 велосипедів. Недоліки: погіршення заднього огляду, зростання габаритів авто, ускладнення доступу до багажника. Іноді велосипед, встановлений на фаркоп, закриває номерний знак автомобіля.

Кріплення для лиж / сноубордів – виконуються у вигляді профілів, які фіксують лижі / сноуборди. Кріплення зазвичай встановлюють на даху авто або на запасне колесо позашляховика.

Важливо: щоб уникнути пошкодження поверхні лиж, гумові вставки кріплень повинні бути м'якими та стійкими до низьких температур.

Кріплення для човнів – дві підставки під борт або днище човна, які розміщуються на даху.

Важливо: для перевезення різних видів човнів потрібні спеціальні насадки (для каное, байдарок, каяків, серфбордів, віндсерфів). Щоб надійно зафіксувати весла або щогли без відповідної насадки також не обійтися.

Зустрічаються і такі види багажників.

  • Надувний – нейлонове полотно, посилене із зовнішнього боку ПВХ. Надувний багажник легкий, компактний, підходить для більшості авто, простий в монтажі. Недоліки: вібрація вантажу, ризик пошкодження ЛФП, кріпильні ремені, що проходять через салон, часто заважають водієві та пасажиру на передньому сидінні, повільне здування.
  • Магнітний – складається з двох елементів, які встановлюються безпосередньо на дах авто. Магнітний багажник простий в установці та не потребує поперечок. Недоліки: підходить тільки для перевезення лиж і сноубордів, встановлюється на плоскому даху авто.

Призначення

Широкі та короткі бокси використовуються для транспортування різних вантажів (в тому числі намету, запасного колеса, надувного човна). Вузькі й довгі бокси призначені для перевезення сноубордів, лиж, рибальського та туристичного інвентарю. Такі багажники покращують аеродинаміку автомобіля (знижується шум і витрата палива).

Важливо: по можливості обирайте найбільш обтічні бокси.

Установка

Поперечки – рейки, які розташовані поперек даху. Багажники з таким кріпленням найбільш універсальні – сумісні з будь-якою моделлю автомобіля. Варто знати, що поперечки монтуються на водостоки, рейлінги, дверний отвір.

Рейлінги – рейки, які розміщуються уздовж даху (по краях). Зазвичай рейлінги встановлюються на машини в заводських умовах і є незнімними. Щоб не помилитися з вибором боксу, переконайтеся в його сумісності з автомобілем.

Водостоки – поглиблення для відводу води, що потрапляє на дах (розташовуються по краях). Подібний варіант підійде далеко не кожному автомобілю.

Дверний отвір – оптимальне рішення для авто без водостоків або рейлінгів (гладкий дах). Не дивлячись на те, що таке кріплення набуло широкої популярності, варто переконатися в сумісності з машиною.

Задні двері – призначена для позашляховиків і автомобілів з кузовом універсал і хетчбек. Відмінний варіант для перевезення велосипедів.

Запасне колесо – використовується в позашляховиках для транспортування велосипедів.

Важливо: обираючи кріплення для велосипеда з установкою на задні двері, враховуйте його конструкцію (складаний, модель з жорсткою рамою), кількість велосипедів. Також переконайтеся, що велосипед не закриває задні фари.

Фаркоп – застосовується для велосипедних кріплень. У порівнянні з кріпленнями на задні двері або колесо – це більш універсальне рішення, оскільки фаркоп має стандартний розмір.

Матеріал

Алюміній – міцний, стійкий до корозії та легкий матеріал. Відмінне рішення для багажника, але коштує дорого.

Сталь – міцний і дешевий матеріал, проте важче алюмінію. Сталевий багажник видає шум під час руху на великій швидкості.

Пластик – стійкий до корозії, дешевий, легкий матеріал. Водночас пластик менш надійний, ніж метал (на високій швидкості такий багажник вібрує). Тому він не підходить для виготовлення поперечок і багажних кошиків.

Пластик буває двох видів:

  • ABS-пластик – більш міцний матеріал у порівнянні з м'яким пластиком;
  • М'який – менше шумить при русі на високій швидкості.

Скловолокно – міцний і пружний, але дорогий матеріал. Багажники зі скловолокна відносяться до товарів класу «преміум».

Тканина – застосовується для виготовлення м'яких боксів.

Вантажність

Цей параметр означає гранично допустиму вагу вантажу, на який розрахований багажник. У більшості моделей вантажність становить 50-60 кг, деякі багажники витримують 80 кг і навіть 100 кг. Зрозуміло, чим вище вантажність багажнику, тим міцніше повинен бути дах автомобіля, на яку він монтується.

При виборі багажника обов'язково враховуйте дозволену вантажність автомобіля, зазначену виробником транспортного засобу.

Заявлена вантажність часто відрізняється від фактичної, оскільки багажник проєктується під рівну дорогу. Якщо авто рухається по бездоріжжю, то навантаження на конструкцію зростає навіть при «нормальній» вазі багажу. Обирайте виріб з запасом по вазі.

Варто знати, що фактична вантажність (корисне навантаження) – це різниця між максимальним навантаженням на дах і вагою багажного кошика або боксу. Зі зростанням вантажності багажника збільшується його вага, отже, зменшується його фактична вантажність.

При максимальному навантаженні на дах у 80 кг і 20-кілограмовим багажним боксом допускається вага вантажу в 60 кг. Якщо вага багажника становить 30 кг, то корисне навантаження скоротиться до 50 кг.

При виборі багажника, враховуйте, що поперечини повинні витримувати сумарна вага вантажу і багажника.

Важливо: не можна перевищувати зазначену вантажність навіть якщо виріб «витримує» зайву вагу – конструкція може зламатися в будь-який час.

Об'єм

За допомогою цього показника вимірюється вільний простір усередині боксу (для ґратчастих багажників об'єм не актуальний).

Зустрічаються бокси наступного об'єму:

  • маленькі бокси (до 300 л) – оптимальний варіант для перевезення продуктів, особистих речей, невеликий складаних меблів, дачного інвентарю;
  • середні бокси (300-500 л) – підійдуть для транспортування лиж, сноубордів, туристичної екіпіровки;
  • великі бокси (від 500 л) – знадобляться для перевезення гірськолижного спорядження, дитячої коляски, різних речей для цілої родини.

Чим об'ємніше бокс, тим краще – в нього вміститься більше речей. Водночас зі зростанням об'єму збільшується товщина боксу і знижується його аеродинаміка.

Важливо: обирайте бокс з урахуванням геометричних меж даху авто. Багажник не повинен виходити за периметр даху, особливо, якщо мова йде про маленькі машини. Дозволяється звисання багажника над лобовим склом на 20-30 см.

Відкриття

Від цього параметра залежить зручність доступу до вмісту боксу: при правильному виборі моделі водієві або пасажирові не доведеться обходити автомобіль, щоб дістати потрібний вантаж з багажника.

Варіанти відкриття боксу:

  • лівосторонній – оптимальний варіант для водія;
  • правосторонній – краще підійде для пасажира на передньому сидінні;
  • двостороннє – універсальне рішення, яке рекомендується для високих автомобілів.

Конструкція

Цілісна – монолітна конструкція, яка не дозволяє розкласти або розібрати багажник. В результаті такі моделі громіздкі та незручні в зберіганні. Проте по міцності цільні багажники перевершують розкладні та розбірні аналоги.

Розкладна – конструкція складається з деталей, рухливо з'єднаних між собою. Така конструкція виграє в компактності у цілісної, проте поступається розбірній. Розкладні моделі простіше у використанні, ніж розбірні, до того ж в них виключений ризик втрати елемента.

Розбірна – конструкція розбирається на окремі деталі. Подібні моделі компактні та зручні в зберіганні (елементи можуть перебувати в різних місцях). Проте, збирати та розбирати конструкцію важче, ніж складати та розкладати. Недоліком є ризик втрати окремої деталі.

Кількість предметів

Максимальне число велосипедів, пар лиж або сноубордів, яке допускається перевозити в спеціальному кріпленні. Чим більше предметів можна перевозити, тим складніше конструкція кріплення і вище його вартість.

Велосипеди – максимальна кількість залежить від установки кріплення: на дах (1-2), позаду (3-4).

Лижі – більшість багажників розраховане на 4-8 пар. Іноді зустрічаються моделі, розраховані на 10 пар лиж.

Сноуборди – зазвичай багажники здатні перевозити 1-4 сноуборди. Існують моделі, в які помістяться 6 штук.

Важливо: зверніть увагу і на тип кріплення велосипеда до багажника. Велосипед кріпиться або за колесо і раму, або тільки за раму. Перший варіант надійніше і дорожче, другий – простіше.

Поперечки

Вид

Прямокутні – найдешевші та універсальні поперечки, але через погану аеродинаміку підвищують рівень шуму і витрату палива. Такі поперечини сумісні з будь-якими боксами та типами кріплень.

Аеродинамічні (овальні) – завдяки обтічній формі знижують рівень шуму і споживання пального, але дорого коштують. Такі поперечки підійдуть не для всіх боксів – деякі моделі мають потребу в спеціальних перехідниках.

«Крило» – вдосконалена версія аеродинамічного профілю. Ці поперечки вважаються найменш гучними, але, як і в попередньому випадку, сумісні не з усіма боксами (при необхідності купуються перехідники)

Різне

Довжина – допомагає оцінити сумісність поперечки з дахом авто. Варто врахувати, що місце для встановлення багажника менше, ніж довжина рейки.

Висота лапи (підставки поперечини) – становить зазвичай 15-20 см. Велика висота небажана, оскільки негативно впливає на стійкість авто та аеродинаміку багажника.

Регулювання висоти встановлення – дає можливість підігнати поперечки до різних автомобілів. Поперечки з такою опцією зустрічаються рідко.

Кріплення – бувають двох видів.

  • Штатні – призначені для конкретної марки авто або модельної лінійки. Хоча область застосування таких кріплень обмежена відповідною маркою, проте для подібних авто вони – найкращий варіант.
  • Універсальні – розраховані на широке коло марок і моделей автомобілів. Обираючи універсальні кріплення, переконайтеся в тому, що вони підходять до конкретного авто. Найчастіше ці кріплення менш надійні, ніж штатні.

Додатково

Розміри – визначають місткість багажника і впливають на аеродинамічні властивості виробу. Наприклад, зі збільшенням ширини або висоти боксу зростає витрата пального.

Вага – чим менше вага самого багажника, тим менше постійне навантаження на дах і нижче витрата палива. Водночас легка конструкція часто нетривка.

Замок – захищає вміст багажника від крадіжок.

Важливо: щоб уникнути неприємних ситуацій в дорозі, надійно закріплюйте багажник на поперечинах та рівномірно розподіляйте вагу вантажу по всьому боксу. При їзді з навісним багажем швидкість руху не повинна перевищувати 130 км / год. Крім того, бокси довжиною понад 180 см на маленьких машинах знижують аеродинамічні якості та ускладнюють пересування.

Поради

  • Купуйте багажник в спеціалізованих магазинах. Віддавайте перевагу відомим брендам. Модель багажника повинна пройти краш-тести та мати гарантію не менше 3 років.
  • Щоб не помилитися з моделлю, автомобіль, на який планується встановити виріб, повинен перебувати поруч.
  • Огляньте багажник на предмет відсутності дефектів.
  • Дешевий багажник може швидко вийти з ладу, а дорогий – стати мішенню для злодіїв, що змушує його постійно встановлювати й знімати. Знайдіть для себе оптимальний баланс.
Відгуки про статтю